NL  FR 

HOME
HOOFDTOERNOOI
JEUGDTOERNOOI
INSIDER CONNECT
UITSLAGEN
DEELNEMERS
MACHINES
LOCATIE
ROUTE EN HOTELS
CONTACT


UPDATES
Info voor het hoofdtoernooi.

Hier volgt de verdere informatie over het BFK2024: Crystallum dat plaatsvindt op zaterdag 20 april 2024.

De kwalificatie wordt van 9.00u tot 19u gespeeld.
In het uurrooster vindt u terug wanneer elke ronde gespeeld zal worden.

Deelnemers van het BFK 2024 dienen zich eerst in te schrijven op de website vanaf 01/02/2024. Daar moet je een tijdsslot combinatie kiezen waarin je wenst te kwalificeren. Maximum 12 spelers kunnen per tijdslot spelen, in de eerste vijf slots zijn dit er 13. Enkel een tijdslot met nog open plaatsen zal kunnen gekozen worden op moment van registratie.

Ingeschreven deelnemers aan het BFK moeten zich de dag zelf aanmelden aan de kassa waar je consumptiebonnen en een spelersbadge ontvangt.
Deze spelersbadge verschaft je toegang tot de kwalificatiezone.
Inschrijven op het kampioenschap zelf is niet mogelijk als de vooraf bepaalde limiet van 130 mannelijke deelnemers bereikt is op de website! Twee extra plaatsen vallen te winnen in Comic Sans!
Spelers die tussen 09.00-10.00u spelen kunnen binnen vanaf 08.45u, spelers van latere uren verwelkomen we graag vanaf 09.00u!



Kwalificeren gebeurt op 15 (!) flippers (3ballen/spel) voor de mannen en voor de vrouwen op 9 flippers (5kasten op 4ballen/spel, 3 kasten op 3ballen/spel), op elk van deze flippers moet gespeeld worden. Iedereen heeft slechts 1 kans om te kwalificeren op iedere kast.

6 kasten speel je in uw eerste tijdslot van de combinatie, dit in de "Battle Zone". Dit zijn kasten die nog nooit eerder hebben meegedaan in een BFK kampioenschap. De volgende 6 kasten speel je in uw andere tijdslot van de combinatie, dit in de "Retro Arena". Dit zijn kasten die ooit wel al eens hebben gestaan in een BFK kampioenschap. De overige 3 speel je naar keuze in de loop van de dag in de "Quick Draw" zone.

Bij inschrijving heb je keuze uit volgende tijdsslotcombinaties:

Battle Zone 09-10u / Retro Arena 14-15u
Battle Zone 10-11u / Retro Arena 15-16u
Battle Zone 11-12u / Retro Arena 16-17u
Battle Zone 12-13u / Retro Arena 17-18u
Battle Zone 13-14u / Retro Arena 18-19u
Battle Zone 14-15u / Retro Arena 09-10u
Battle Zone 15-16u / Retro Arena 10-11u
Battle Zone 16-17u / Retro Arena 11-12u
Battle Zone 17-18u / Retro Arena 12-13u
Battle Zone 18-19u / Retro Arena 13-14u

Dames kunnen zich kwalificeren naar keuze doorlopend tussen 11u en 14u. 5 kasten in hun zone, 3 kasten ook in de "Quick Draw" zone.

Indien een van de 6 spellen per tijdslot niet op tijd gespeeld wordt zal deze score ingevuld worden als zijnde 0. Deel je tijd goed in om te kwalificeren, om ten laatste 19u00 (mannen) of 14u (vrouwen) wordt de speelzone afgesloten en kunnen enkel degenen die zich in de speelzone bevinden nog hun kwalificatiespel uitspelen, let erop dat u uw kwalificatie-uur niet mist!
10min voor je kwalificatie-uur dien je je verplicht aan te melden bij de wachtplank. Wie zich niet aanmeldt net voor zijn speeluur kan de deelname geweigerd worden. Dit is om een vlotte vooruitgang van de wedstrijd te kunnen verzekeren.

De eerste 48 mannelijke spelers kwalificeren zich voor de volgende rondes.

De eerste 8 vrouwelijke spelers kwalificeren zich voor de volgende rondes.




Vrouwen:
De vrouwen eindrondes zal aansluitend plaatvinden om 16u a 16u30.
De eerste 8 gekwalificeerde dames gaan door en spelen een Amazing Race (=Salamanca) tot als er maar 1 speler overblijft en die is de winnaar.
Iedere ronde spelen allen dus op dezelfde kast. De laagst gerankte uit de kwalificatie begint telkens. Een spel met 1 speler en 3 ballen wordt gespeeld.
De eerste speler bepaalt na 3 ballen zo de target score.
Van zodra een andere speler de target score haalt mag de speler stoppen en gaat deze door naar de volgende ronde. Bekomt een speler een lagere score dan wordt dat de nieuwe target score.
Nadat alle spelers gespeeld hebben in die ronde, valt de speler met de laagste score af.
Na 7 rondes kennen we zo de winnaar.

Mannen:
De beste 48 gekwalificeerde spelers gaan door en worden onderverdeeld in 8 groepen van 6 spelers.
Groepjes worden verdeeld als in groep 1 is Q40, Q32, Q25, Q17, Q9, Q1 groep 2 is Q39, Q31,… groep 3 is Q38,...< br> Dus Q1-Q8 zijn elk de laatste speler binnen hun groepje en kiezen elk de eerste kast die gespeeld wordt voor de eerste ronde.

Ieder groep zal een Amazing Race (=Salamanca) spelen om van 6 naar 3 spelers te gaan.
Iedere ronde spelen allen dus op dezelfde kast. De laagst gerankte uit de kwalificatie begint telkens. Een spel met 1 speler en 3 ballen wordt gespeeld. De eerste speler bepaalt na 3 ballen zo de target score.
Van zodra een andere de target score haalt mag de speler stoppen en gaat deze door naar de volgende ronde. Bekomt een speler een lagere score dan wordt dat de nieuwe target score.
Nadat alle spelers gespeeld hebben in die ronde, valt de speler met de laagste score af.

Dit herhalen we nog 2 keer tot als er 3 spelers van elke groep overblijven, zodoende gaan er 24 spelers naar de volgende fase.
Voor deze 2 vervolgrondes worden de kasten geloot.
Daarnaast schuiven we ook een positie door. Als bvb van groep 1 Q32 uitgeschakeld is wordt de spelersvolgorde Q25, Q17, Q9, Q1 Q40

De beste 24 spelen daarna een knock-out met 2 strikes, dus head 2 head. We gebruiken dan matchplay en vullen ze in op Q en matchplay kiest wie tegen wie op welke kast.
Daaruit halen we de beste 12.
Onderverdeeld in 2 groepen van 6 spelen we opnieuw een amazing race van 6 naar 2 spelers. En zo hebben we de laatste 4 spelers voor de finale.
Als de timing het toelaat spelen we een best of 3 finale als de timing het toelaat. Dit is met 3 ballen per spel bij best of 3, of 4 ballen indien slechts 1 finalekast maar met twee tilt warnings indien mogelijk.




De winnares van dit Amazing Race in de eindrondes mag zich de Belgisch FlipperKampioene 2024 noemen.

De mannen finale wordt opgesteld uit de 4 beste spelers van de eindrondes. Deze finale zal gespeeld worden om +- 23u.
De winnaar van de finale mag zich de Belgisch FlipperKampioen 2024 noemen.


Belangrijke richtlijnen

1. Een dag voor het BFK wordt er een lijst van 30 kasten meegedeeld met mogelijke kwalificatieflippers. Dit op de website.
2. Iedereen is zelf verantwoordelijk voor zijn persoonlijke scorekaart. Wie zijn scorekaart verliest kan niet meer verder kwalificeren.
3. Bij aanvang van de kwalificatie geef je je scorekaart aan de scheidsrechter. Deze start dan altijd een spel op een gekozen kast die vrij is. Je mag zelf geen spel starten! Aan het einde van het spel wordt de score onder jouw toezien genoteerd en geparafeerd door beiden.
4. Er worden geen proefspellen gespeeld op de wedstrijdflippers!
5. Extra ballen worden afgezet, moest er door een of andere fout toch een extra ball gespeeld worden dan mag je met deze bal indien mogelijk de skill shot maken maar de flipper wordt niet aangeraakt tijdens deze extra ball!
6. Er zijn geen backup flippers voorzien.
Bij zware niet op te lossen defecten wordt deze kast uit de scorelijst geschrapt.
Personen die op deze kast gespeeld hebben mogen dit spel dan herspelen op een andere kast naar keuze.
7. In de speelzone worden enkel wedstrijdspelers toegelaten!
het aantal deelnemers in de speelzone wordt ter plekke bepaald door de scheidsrechter. Spelers die niet aan het spelen zijn moeten plaatsnemen buiten de speelzone.
8. Er wordt niet in groepen gespeeld en er mogen geen tips aan elkaar gegeven worden tijdens het spel. Dit leidt tot directe diskwalificatie.
9. Foto s mogen enkel genomen worden buiten de speelzone of met toestemming van de wedstrijdleiding.
10. Jouw score en stand kan je ten allen tijde volgen op een groot projectiescherm.
11. De kasten zijn ingesteld op 1 tilt-warning, indien mogelijk.
12. In geval van gelijkstand na kwalificatie, moeten deze spelers spelen op een kast aangeduid door de wedstrijdleiding. Ze moeten dan elk slechts n bal spelen. De speler die de bal het best kan benutten en de hoogste score haalt gaat verder naar de finalerondes.
13. Een onschuldige kinderhand zal de finale flippers loten.
14. Bij afwezigheid schuift het kwalificatierooster gewoon door en wordt je plaats afgestaan.
15. Wie afvalt in de eindrondes wordt ingedeeld naar zijn prestatie in deze ronde, bij gelijkstand wordt de kwalificatie gebruikt om de plaats te bepalen..
16. De flippers worden met respect behandeld en valsspelen is uit den boze! Bij enig vermoeden mag de scheidsrechter direct overgaan tot diskwalificatie zonder betwisting. Schade aan de kast wordt aangerekend. (Glasbreuk=175EURO)
17. Tijdens het BFK geldt er een nultolerantie voor agressie tegen de flipperkasten, er wordt maximum 1 waarschuwing gegeven afhankelijk van de situatie! Na deze waarschuwing volgt er een directe diskwalificatie door de scheidsrechter of wedstrijdleiding. Vele van de flippers komen uit een privecollectie of werden met zorg in orde gezet of komen gewoonweg nieuw uit de doos en dienen daar dus ook naar behandeld te worden.
18. Wordt er door een fout van de kast(bvb 2 ballen in de shooterlane of iets dergelijks) een speler bevoordeeld, dan wordt het hele spel opnieuw gestart. Deze regel is ook van kracht gedurende de finales, wordt 1 finalist bevoordeeld dan wordt het gehele 4-player spel opnieuw gestart. Elke speler die op dit moment aan het spelen is behoudt zijn originele score, de beste score van de twee telt.
19. Indien de bal vastzit op het speelveld, zal de scheidsrechter de kast openen en de bal terug in de shooter lane plaatsen.
20. Een technisch defect kan je melden bij de wedstrijdleiding en wordt in de mate van het mogelijke direct opgelost.
21. Een beslissing van de wedstrijdleiding kan niet betwist worden!

SUCCES!!
Het BFK-team


Copyright BFB    2012-2019